Malin Eriksson

Back to school

Kategori: Allmänt

Igår var det fest här på colleget med tema "back to school". Alla skulle vara utklädda efter det temat och det bjöds på popcorn och "floss-candy". Många hade kjol och skjorta och kanske slips. Här är en bild från igår :) Det var en rolig kväll! Det är så kul med blandningen av nationaliteter här!

Nu ska jag gå till common areas och träffa Maggie, Mona, Silvia och Josefien för lite spel eller film eller nåt :)
Ha det bra, hörs snart igen!

Phillip Island

Kategori: Allmänt

I helgen var jag och tre andra tjejer på en weekendtrip till Phillip Island. Det var en väldigt mysig och rolig helg!

Vi kom fram på lördagen ca 11 och då började vi med att leta upp ett turistcenter och sedan ett hostel där vi kunde sova under natten. Största staden på Phillip Island är inte stor så det tog inte så länge innan vi hittat ett bra hostel. Efter vi lastat in packningen på hostelet promenderade vi till ett Koala reserv som de har på ön. Vi trodde att det inte skulle vara så långt men det blev en dryg timmes promenad dit, jaja skönt att röra på sig lite! Efter det tog vi taxi till andra sidan på ön där man får se när de små pingvinerna vid solnedgången tar sig från vattnet upp till land. De var så himla söta! Kändes häftigt att ta del av naturen på det sättet. Man fick inte ta foton men jag googlade någon bild som jag kan visa så får ni se hur det såg ut ungefär :)

Juste, på den här ön kan man tydligen i princip bara ta sig runt med bil och vi hade ingen bil och biluthyrningen var stängd på helgen så vi fick antingen ta taxi eller gå dit vi skulle. Så den här helgen har vi promenerat rätt så mycket! Söndagen spenderade vi på Churchill island där de har en farm, sedan gick vi (drygt en timme) till en liten by på ön och fikade innan det bar av hemåt igen. Hem till Chisholm college på unvierstietet haha:)

Lite bilder från helgen :)

Hej hej

Kategori: Allmänt

Tiden går så snabbt här och det är så mycket att göra hela tiden så jag hinner knappt blogga.

De senaste dagarna har fyllts av city-sighseeing, födelsedagsfirande, lite mat-shopping, invigning av mitt gymkort och igår (fredag) var det information från min fakultet, bussiness, law and management.

I helgen ska vi åka till Phillip Island. Det är en ö ca 2 -3 timmar härifrån. Där kan man se pingviner, kängurus och koalor. Vi ska mest troligt stanna över där till på söndag på något hostel. Det blir roligt med en liten weekendtrip! Skönt att komma bort lite från campus.. Har varit här så mycket nu, och eftersom det ligger en bit utanför stan så blir det lite isolerat. Det finns inte så mycket att göra runtom campus.

Här är en bild från när vi överraskade Mona med tårta och sång på hennes födelsedag! :) Fast Mona är faktiskt inte med på bilden för det var hon som tog bilden:P

Nu måste jag börja gå mot bussen, tidig morgon idag! Uppstigning kl 6.00 och nu är kl 7, bussen går 7.15. Vi kommer vara framme på Phillip Island om några timmar.

Ha en bra helg!!

Weekend in Melbourne

Hejhej,

jag har just kommit tillbaks till mitt rum efter några timmar på stan. Är helt slut efter en riktigt rolig och händelserik första helg i Melbourne (förra helgen var vi ju inte i Melbourne, utan i Lorne på orientation trip).

Det har varit en riktigt bra helg!! I fredags var det enrolment, vilket innebar att jag skrev in mig på mina kurser och fick mitt student-id. Nu är jag officielt student vid La Trobe unviersity. Känns bra! Jag öppnade även ett australienskt bankkonto och testade gymmet här på campus. På eftermiddagen var vi ett gäng som åkte till Northland shoppingcenter och handlade lite nödvändigheter på K-mart för bra pris. Jag köpte till exempel en lampa, lakan och tvättkorg. Kvällen var lugn, vi tänkte se film i "common areas", de gemensamma utrymmena vi har här på det colleget där vi bor, men vi fick inte tv:n att fungera så vi lekte lite lekar istället.

Igår var det tävlingar i city, anordnat av universitet, men det var inte så kul för det var jättekallt och regnade. Fick se lite av staden i alla fall, det var kul! Det var första gången jag var in till city. Jag tror Melbourne är mycket finare på sommaren då det är varmt och soligt och då är det också trevligare att strosa runt i staden. Nu är det så kallt så man vill bara in. Längtar verkligen tills det blir lite varmare väder!

Igår kväll åt vi middag inne i city, sedan åkte vi tillbaka till campus, bytte om, drack lite vin och sen åkte vi in till city igen och gick ut på en klubb där. Det var en riktigt rolig kväll!!! Är så glad över alla härliga människor jag träffat här hittills :)

Här är lite bilder från campus.

Utanför sport centret på campus i fredags. Ska skaffa kort här! Går inte att jämföra med IKSU.. men det får väl duga, jag är nog rätt bortskämd med ett så bra gym som IKSU ;)

Så här ser det ut där jag bor. Mitt college består av 12 torn med tre våningar i varje. Jag bor på andra våningen i ett av tornen. Chisholm college heter det.

Shopping och Aussie slang

Kategori: Allmänt

Idag har vi varit till Preston fresh food market och shoppat massa superbilliga grönsaker och frukt. Det var verkligen en bra marknad och i samband med marknaden fanns ett supermarket som också hade väldigt bra priser på mat. Så nu har vi sagt att vi ska göra det till en tradtition att åka hit en gång i veckan och göra all matshopping! :)

På vägen hem från marknaden såg vi den finaste och starkaste regnbågen jag någonsin sett, och den var hel också, alltså man kunde se hela bågen :) Så vackert var det!

Jag och Magdalena (från Polen) tvättade på kvällen och spela lite biljard medan vi väntade på att tvätten skulle bli klar.

Jag var också på en föreläsning idag där vi fick lära oss lite Aussie slang. De har faktiskt många ord här som är typiskt för Australien som man inte alls förstår.. haha :) Till exempel så betyder "dunny" toalett och "Bluey" kallar de en rödhårig person (vilket inte har någon logik i sig alls).

Nu ska jag sova efter en låång dag. Imorgon har jag enrolment. Det betyder att jag ska srkiva in mig på de kurser jag ska ha. Ska bli spännande att se hur mycket jag kommer få plugga den här terminen. Jag anar att det kan bli en hel del eftersom jag läser på en hög nivå. De flesta andra jag träffat här läser på en lägre nivå.. Hoppas jag får någon fritid i alla fall!

Gonatt!

First weekend

Kategori: Allmänt

Första helgen spenderade jag på en pre-orientation trip i Lorne och längs Great ocean road. Det var en jättebra start på resan här. Fick se en massa saker och testa att surfa och träffa många människor från hela världen! Känns skönt att jag kände några redan innan själva orientation började :)

Sedan jag kom hit har det varit så mycket att göra och fixa så jag har knappt hunnit sitta ner och andas någonting! Har inte ens hunnit packa upp, så mitt rum är ett koas..! Har inte heller hunnit göra något blogginlägg, men här får ni i alla fall lite bilder från resan i helgen. :)

Stugorna vi bodde i. I min stuga var vi personer från Hong Kong, USA, Nedeländerna, Mexico, Italien och ja Sverige med mig:)

Vi hade massa sådana här fåglar utanför vår stuga. Vi matade de sista dagen med lite av vår frukost, då kom typ alla fåglar till vår stuga.

Det satt en koala i ett träd bredvid vägen, riktit nära faktiskt :) Det var häfigt att se! Vi såg även kängurus men jag fick ingen bra bild med min iphonekamera.

Twelve apostles.

After-surfing!

Nu måste jag skynda mig och göra mig i ordning för tapas kväll som vi ska ha i "common areas" här där jag bor. Det ska bli trevligt!!

Hörs snart, igen!

Framme i Melbourne!

Kategori: Allmänt

Äntligen är jag framme i Melbourne! Efter sisådär 36 timmar på resande fot. Resan gick bra, kunde sova rätt mycket på flygningarna så det kändes ändå inte alltför långt, tyckte det gick rätt fort. Men så är man ju inställd på en lång resa innan också, det är nog bra.

Blev upphämtad på flygplatsen imorse (klockan är nio på kvällen här nu) och åååh, det var så fint att åka i soluppgången från flygplatsen till universitetet. Ser fram emot att se mer av Melbourne och områdena här runt omkring!!

Idag har jag checkat in på boendet här på campus, det är liiite fängelseliknande känsla, hm får se om jag byter boende sen.. Sedan har jag hängt med två andra utbytesstudenter, ena från Italien och andra från Hong-Kong. Vi åt lunch på campus och registrerade oss. Sedan tog vi bussen till ett shoppingcenter som ligger rätt nära universitetsområdet. Där fixade vi australienska mobilnummer och handlade lite behövligheter, såsom handduk, hårtork, lite mat, schampoo osv.

Nu håller jag på packar och packar om. Imorgon bär det av på pre-orientation trip! Det ska bli kul!

Har inte hunnit ta några speciella bilder, men det får ni säkert se efter helgen, då lär jag ta bilder! :)

Kram kram kram till er alla!